Non-fictie verhalen zijn krachtige instrumenten voor sociale verandering. Tenminste, wanneer ze de juiste mensen bereiken (outreach) en die mensen de juiste handvatten krijgen om verandering teweeg te brengen (impactproductie). Dit gebeurt niet vanzelf; het vereist de expertise van een impactproductieteam. Een team dat ervoor zorgt dat het de beoogde doelgroep bereikt, het verhaal in het juiste frame zet, betrokkenheid creëert, gemeenschappen vormt en hen aanzet tot actie. Werk aan de winkel dus.
En aangezien impactproductie een nieuw vak is, is het wel fijn als niet ieder voor zich het wiel hoeft uit te vinden.
Daarom is er nu de scholing die gaat helpen: Impact Lab. Het eerste trainingstraject voor improductie.
In deze negen maanden training krijgen twaalf deelnemers de praktijk aangeleerd. Daarbij wordt kennis opdoen afgewisseld met doen en ervaren. Ze gaan een traineeship lopen en zelf een impactstrategie opzetten en pitchen. Ondertussen bouwen ze een netwerk op van verhalenvertellers, impactorganisaties, NGO’s, financiers en anderen.
Het programma van Impact Lab loopt langs vier lijnen:
- Er zijn vier meerdaagse workshops door het jaar heen, beginnend in maart en eindigend in december 2025. Deze zijn gelijktijdig met steeds een ander festival. Hier staat kennisdeling centraal. Ze doen kennis op in elk vlak van impactproductie en onderzoeken elke rol binnen zo’n productie. Ook ondervinden ze telkens weer de kracht van een goed verteld verhaal. Dit is ook de plek om te bouwen aan hun netwerk van verhalenvertellers, financiers en organisaties die nodig zijn om sociale verandering mee aan te zwengelen.
- Tussen deze festivals door gaan ze aan de slag als trainee op een impactproductie van een ervaren impactproducerende organisatie. Op deze manier doen ze niet alleen kennis op, maar krijgen ze ook praktische ervaring en vergroten zij hun netwerk. .
- Halverwege het jaar gaan ze een eigen impactstrategie ontwikkelen rondom een goed verteld verhaal. De impactstrategie denken zij uit samen met de partners en gemeenschappen. Daarnaast schrijven ze samen een fondsaanvraag, maken ze een budget en een dekkingsplan. Zo zijn ze klaar om deze strategie ook te gaan financieren. Dit pitchen zij op het laatste festival dat we aandoen. Daar verzamelen we allerlei mogelijke impactpartners en -financiers. Zo kan de kersverse impactproducent gelijk een vliegende start maken.
- Als laatste krijgen ze ruimte om zichzelf als impactmaker te gaan onderzoeken. Wat zijn de veranderingen waar zij hun schouders onder willen zetten? In wat voor rol willen ze dat gaan doen? Waar liggen hun krachten en waar hebben zij anderen voor nodig? Hiermee gaan ze zowel tijdens als tussen de workshops door, samen met een mentor aan de slag.
Gesteund door:
CFAP
Fonds21
Stichting Demorcratie en Media
Stichting DOEN
VSB Fonds
Meer weten? Ga naar www.impact-lab.nl